מטבעות וירטואליים

שגעון המטבעות הוירטואליים

בזמן האחרון אנחנו שומעים יותר ויותר על המטבעות הוירטואליים. הערך שלהם עולה, הציבור הרחב מתעניין בהם עוד ועוד ונדמה שהם הפכו להשקעה כדאית ומבוקשת.

מה הם אותם מטבעות וירטואליים? האם כדאי לרכוש אותם? איזה עתיד מצפה להם? ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על שגעון המטבעות הוירטואליים.

התפתחות המטבעות

בעת העתיקה ערכם של מטבעות נגזר משוויה האמיתי של המתכת ממנה הוא עשוי. מאוחר יותר החלו להשתמש במטבעות שייצגו התחייבות בנקאית הניתנת כנגדם. במטבעות המסורתיים כמו הדולר, היורו והשקל ערך המטבע נקבע על פי גוף מרכזי אחד כמו בנק ישראל למשל, שיטה זו נקראת כסף פיאט והיא הנפוצה כיום.

הסכמה חברתית

כל מטבע דורש הסכמה חברתית על ערכו. במטבע פיאט הסמכות לקביעת הערך נתונה בידי המדינה, והאזרחים שמשתמשים במטבע למעשה נותנים לה את הסמכות לקבוע את הערך. מטבע וירטואלי, או מטבע מבוזר, הוא מטבע שערכו לא נקבע על פי גוף מרכזי אחד, אלא על פי הסכמה בין רשת של משתמשים. באנגלית מכונה המטבע המבוזר מטבע קריפטו, כיוון שהוא משתמש באמצעים קריפטוגרפיים כדי להבטיח אמינות. מטבעות מסוג זה משמשים כיום בעיקר להשקעות, והשימוש בהם כאמצעי תשלום ממשי נפוץ פחות.

הסכמה חברתית
block chain דרך רישום חברתית

מטבע שנוי במחלוקת

בשנים האחרונות ההתעניינות במטבעות הוירטואליים עולה ובזמן האחרון ערכם של מטבעות אלה חוצה שיאים. הדעות לגבי המטבעות המבוזרים חלוקות, כאשר חלק מהמומחים סבורים כי למטבעות אלה אין עתיד והם עלולים לדעוך תוך זמן מה, ואחרים סבורים שמטבעות אלה הם העתיד של הכלכלה.

הבסיס- טכנולוגיית בלוקצ'יין

רוב המטבעות הוירטואליים הקיימים כיום מבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין, זוהי המערכת שמהווה מעין ערב על התרחשות העסקה. כאשר מבצעים עסקה במטבע מסורתי הבנק הוא הגלגל השלישי בעסקה, שמהווה ערב לערכם של שטרות הכסף והמטבעות. במערכת תשלומים דיגטלית מבוזרת אין צד שלישי, לכן נדרש מנגנון טכנולוגי שימנע מעשי רמייה- זהו הבלוקצ'יין.

למעשה הבלוקצ'יין הוא יומן רישום דיגיטלי השנמר במחשבי משתמשי הרשת ומכיל את ההיסטוריה של ההעברות שנעשו דרכו. עדכונים ברשימה יכולים להיעשות רק אחרי אישור של המשתמשים, אבל אי אפשר לקבל אישור כל הזמן, לכן מופעלת נוסחה מתמטית שנועלת את המנגנון ומכונה בלוק. בסוף הפעולה מצטרף הבלוק שנחתם לשרשרת הבלוקים שכבר קיימת וננעל בחתימה דיגיטלית. משתמש שינסה לשנות פרט כלשהו בבלוקים הקודמים פשוט ידחה על ידי המערכת.

בלוק צ'יין
בלוקצ'יין – הכל עובר דרכו

האם כדאי להשקיע במטבעות וירטואליים?

השימוש העיקרי במטבעות וירטואליים הוא השקעה, וכמו כל השקעה מדובר כאן בסיכון. אם אתם שוקלים רכישה של מטבעות אלה חשוב שתכירו את הסוגים השונים של המטבעות ואת הסיכונים שאתם לוקחים על עצמכם- ריכזנו עבורכם מידע על המטבעות המבוזרים המובילים.

מטבע ביטקוין
בקרוב במטבע?

ביטקוין

אי אפשר לדבר על מטבעות וירטואליים בלי להתייחס תחילה לביטקוין, זהו המטבע הבולט ביותר בתחום ועליו בטח שמעתם, אבל האם אתם באמת יודעים עליו מספיק? הביטקוין הוא מטבע ממוחשב ומבוזר וגרסתו הראשונה פותחה בנובמבר 2008 על ידי סאטושי נקאמוטו- קבוצת אנשים או אדם בודד שכינו עצמם בשם הזה.

בדומה לעיקרון המטבעות המבוזרים, הביטקוין לא מופק או מנוהל על ידי ממשלה או בנק מרכזי, אלא באמצעות מערכת עמית לעמית ומנגנוני קריפטוגרפיה. הוא נשמר בתוכנה המכונה ארנק, והמערכת מבטיחה שהתשלומים יתבצעו באופן תקין.

איך מופקים מטבעות?

כשם שזהב נכרה מן האדמה, כך הביטקוין נכרה מן המחשב באמצעות תהליך קידוד מסובך. בתהליך הכרייה יש להשתמש בכוח חישוב מורכב ובאמצעותו מונפקים מטבעות חדשים בהם ניתן להשתמש. מבחינה תיאורטית כל מחשב יכול לבצע כרייה של מטבעות ביטקוין, אלא שמדובר בתהליך ארוך לכן קמו קבוצות כרייה שמאגדות יחד מספר כורים שמחלקים ביניהם את התוצר הסופי.

איך נמנעים מאינפלציה

הכסף המסורתי מנוהל על ידי הבנק המרכזי, כך נמנעים מאינפלציה. הביטקוין אמנם נכרה על ידי המשתמשים באופן חופשי, אלא שהוא מתוכנן כך שכמות המטבעות לא תחרוג אף פעם מ-21 מיליון- מה שימנע אינפלציה בסופו של דבר.

מטבע תנודתי מאוד

אם אתם חושבים על סחר בביטקוין כדאי שתדעו שמדובר במטבע ששערו היציג תנודתי מאוד. ערך המטבע נע במהירות למעלה ולמטה, ואם אתם מעוניינים להשקיע בביטקוין אתם חייבים עצבים מברזל והרבה סבלנות.

מעמד משפטי

כיום אין התייחסות אחידה לביטקוין מבחינה רגולוטורית. הוא נחשב למטבע חשוד בו עושים שימוש גורמים עברייניים והאקרים, ומצד שני יש גישות הרואות בו מהלך חיובי. בישראל אין חוק האוסר במפורש שימוש בביטקוין, לכן הוא חוקי. יחד עם זאת, גורמים שונים חוזרים ומדגישים את הסיכונים הטמונים בשימוש ובסחר בו.

מה עושים עם ביטקוין?

השימוש העיקרי בביטוקין הוא קניית מטבע לצורך השקעות, אולם באמצעותו אפשר לרכוש כל מוצר- בתנאי שהמוכר מכבד את המטבע. יותר ויותר עסקים בוחרים לכבד את המטבע הוירטואלי שצובר פופולריות, אולם עדיין רוב רובם של בעלי העסקים לא מכבדים ביטקוין.

בועת הביטקויין
האם מדובר בבועה? או מהפכה של ממש

חנות באינטרנט

כיוון שמטבעות מבוזרים נמצאים באינטרנט, המחשבה הטבעית תהיה שקניות באינטרנט יבוצעו באמצעות מטבעות כאלה. אם יש לכם חנות אינטרנטית ואתם רוצים להוסיף אפשרות תשלום באמצעות ביטקוין תוכלו לעשות זאת בקלות בכמה צעדים פשוטים. קודם כל תורידו קליינטים מהאתר של ביטקוין, ולאחר מכן תוסיפו באתר את כתובת הביטקוין שלכם.

חברות רבות לבניית אתרים לעסקים קטנים כמו החנות האינטרנטית שלי של ישרכארט נכנסות לשוק בזמן זה מכיוון שיש ריח באוויר של מהפכה כלכלית עולמית. עם הזמן עוד ועוד חנויות אינטרנטיות מתחילות לקבל תשלום ע"י המטבעות הוירטואליות. ראו דוגמה ישראלית – חברת איסתא הודיע על קבלת תשלום ביטקויין וחברת המשחקים הענקית steem הודיעה על קבלת מטבע litecoin, אם נרצה או לא העתיד נמצא במסחר אלקטרוני באינטרנט ואיתו החנויות הוירטואליות.

איטריום

איתריום לוגו
לוגו מטבע איתריום

בעוד הביטקוין עולה ויורד צץ מטבע חדש ומסקרן לא פחות- האיטריום. המטבע פותח על ידי צעיר רוסי-קנדי בן 21 בשם ויטליק בוטרין, ומבוסס גם הוא על מערכת בלוקצ'יין בה מתועדת כל עסקה. היתרון המשמעותי של האיטריום הוא האפשרות להחליף כספים ונכסים בצורה מהירה וזולה יותר. בנוסף, איטריום אינו רק מטבע, אלא גם תוכנה המספקת דרך ליצירת שווקים מקוונים.

חשש מבעיות אבטחה

אם בביטקוין המאובטח חוששים מבעיות אבטחה, הרי שבאיטריום החשש גדול יותר, זאת כיוון שהתוכנה שלו מורכבת יותר משל הביטקוין. בנוסף, יש חשש שהאיטריום יגרור רגולצית יתר כי הוא חשוף יותר להונאות.

מעורר עניין בקרב חברות גדולות

אולי בתור מטבע האיטריום אינו פתרון מוצלח כל כך, אבל הטכנולוגיה עליו הוא מבוסס מסקרנת חברות גדולות בארצות הברית. כך למשל, מייקרוסופט משתמשת בו לשיפור מערכת הענן שלה ויבמ הצהירה כי תשתמש במטבע כדי לפתח את טכנולוגיית האינטרנט של הדברים.

סליקה מיידית

אחד היתרונות המשמעותיים של האיטריום, שגורם גם לבנקים להתעניין בו הוא האפשרות לבצע סליקה מיידית. באמצעות האיטריום ניתן לבצע חוזה חכם שיתממש באמצעות המחשב. בצורה הזו ניתן להעביר בעלות על אגרות חוב בתוך דקות, זמן קצר הרבה יותר מסליקה בנקאית שתיקח כשלושה ימים.

האם כדאי לסחור באיטריום?

בדומה למסחר בביטקוין, גם כאן מדובר במסחר בסיכון גבוה במיוחד. ניתן להרוויח כסף רב על ידי מסחר במטבע, אבל ההפסד עלול להיות גבוה יותר מן ההון הראשוני שהושקע. הסחר במטבע נגיש מאוד כיוון שניתן להשתמש במערכת של האיטריום במאצעות הסמאטרפון. זהו יתרון וחיסרון, מצד אחד זה הופך את המסחר לקל וזמין מאוד, מצד שני הפשטות מושכת משקיעים שלא תמיד מודעים לסיכון אותו הם לוקחים.

מהירות שיא

הכל קורה כל כך מהר שקשה לעקוב אחר ההתפתחויות, שימו לב לכתבה מערוץ 10 ששודרה רק לפני כחודש אך מרגישה כמו כתבה היסטורית – שער הביטקויין בכתבה הינו 5400 דולר נכון לכתיבת שורות אלה שער הביטקויין עומד על 17,500 דולר. כנראה בעוד חודשיים גם הכתבה הזאת תהפוך לכתבה היסטורית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *